مجله ملایی ارگانیک

روتین مراقبت از پوست در روز و شب-اورگانیک ملایی

روتین پوستی چیست؟

روتین مراقبت از پوست به معنای استفاده از سرم ها و کرم هایی است که از مواد اولیه سازگار با پوست، مانند ویتامین C و موارد مشابه تشکیل شده باشند. با توجه به نوع پوست شما و نتیجه ای که به دنبالش هستید، این مواد و درصد های مورد نیاز ممکن است تغییر کنند.

روتین مراقبت از پوست: صبح ها

مرحله اول: پاکسازی پوست

اولین گام در هر روتین مراقبت از پوست، پاکسازی است. این کار ناخالصی ها و چربی های اضافه ای که منافذ پوست را مسدود کرده و سبب کدری پوست می شوند را از بین می برد. با این حال باید این کار را با ملایمت انجام دهید.

مرحله دوم: تونر

استفاده از تونر می تواند به طراوت پوست شما، حذف مواد باقی مانده روی پوست و متعادل کردن سطح PH آن کمک کند. اگر پوست شما مستعد آکنه است، به دنبال تونر های حاوی سالیسیلیک اسید باشید. پوست های خشک و حساس باید به دنبال تونرهای آب رسان باشند که فاقد الکل هستند. تونرهایی که حاوی گلیسیرین یا اسید هیالورونیک هستند می توانند به تسکین پوست های خشک و حساس کمک کنند.ناگفته نماند تونر های طبیعی مانند گلاب خواص ویژه خودشان را  دارند و فاقد مواد شیمیایی هستند مناسب افرادی که پوست بسیار حساسی دارند و به مواد شیمیایی حساسیت دارند مناسب است .

مرحله سوم: سرم

انتخاب یک سرم متناسب با جنس پوست شما می تواند، علاوه بر درمان پوست، از آن محافظت کند. سرم شما باید حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین C باشند. ویتامین C بسیار اهمیت دارد و افراد در هر سنینی باید از این ویتامین به صورت موضعی بر روی پوست خود استفاده کنند. مصرف این ویتامین از آسیب های پوستی ناشی از آلودگی و تابش مستقیم خورشید جلوگیری می کند. برای پوست‌های تیره‌تر، لکه های پوستی مشکلی رایج است استفاده از سرم ویتامین Cصبح ها می‌تواند به کاهش لکه‌های تیره کمک کند.

مرحله چهارم: کرم دور چشم

کرم های دور چشم در گروه “موارد درمانی” قرار می گیرند. در صورت تمایل، شما می توانید با انگشت حلقه (ضعیف ترین انگشت) کرم دور چشم  را به آرامی روی پوست اطراف چشم قرار داده و به آرامی بر روی آن ضربه بزنید. بهتر است از کشیدن پوست ظریف این ناحیه خودداری کنید، چرا که به بافت این بخش آسیب وارد می کند.

مرحله پنجم: مرطوب کننده

در مرحله بعد بهتر است به سراغ محصولاتی با فرمول های سنگین تر، مانند مرطوب کننده ها بروید. این محصولات پوست شما را هیدراته نگه می دارند اگر پوست شما خشک است، بهتر است در طول روز از مرطوب کننده های قوی استفاده کنید.

مرحله ششم: ضد آفتاب

این بخش مهم ترین مرحله در روتین مراقبت از پوست شما محسوب می شود. استفاده از کرم ضد آفتاب  برای هر نوع پوستی و در هر سنی اهمیت دارد.

روتین مراقبت از پوست

روتین مراقبت از پوست

روتین مراقبت از پوست: شب ها

مراقبت از پوست در طول شب باید تغییر کند. شب شما به SPF برای محافظت از پوست خود احتیاج ندارید. از سویی دیگر، پوست ما به صورت طبیعی در طول شب و در حین خواب، خود را بازسازی و ترمیم می کند. بنابراین شب بهترین زمان برای استفاده از ویتامین ها و مواد مغذی برای پوست محسوب می شود.

مرحله اول: پاکسازی

ابتدا آرایش و مواد آلوده ای که در طول روز روی صورتتان نشسته است را پاک کنید. در صورت نیاز از پاک کننده های آرایش مخصوص استفاده کنید. این پاک کننده ها ممکن است برای بخش های مختلف صورت (ماند چشم ها یا لب ها) تفاوت داشه باشند.

مرحله دوم: تونر

اگر می خواهید از تونر استفاده کنید، بهتر است همان شیوه و محصولی که صبح استفاده کرده اید را تکرار کنید. از آنجایی که تونرها مایع هستند باید از آن ها قبل از سایر فرمول های سنگین تر، مانند سرم ها و مرطوب کننده ها استفاده کنید تا محصول زمان کافی برای جذب در داخل پوست را داشته باشد.

مرحله سوم: سرم یا ماده درمانی

شب بهترین زمان برای استفاده از محصولاتی است که سلول های مرده پوست را از بین می برند و فعالیت های سلولی را تحریک می کنند. این مواد می توانند بافتی صاف و نرم در پوست شما ایجاد کنند و در عین حال، تعداد منافذ باز پوست شما را به حداقل برسانند.

بعضی از سرم ها را می توان هم در طول روز و هم در طول شب استفاده کرد. بهتر است دستور العمل های مندرج در بسته بندی سرم ها را با دقت مطالعه کنید.

مرحله چهارم: کرم دور چشم

مقدار کمی از سرم یا کرم درمانی خود را به دور چشم هایتان بزنید. در صورتی که صبح ها از کرم دور چشم استفاده می کنید، می توانید این کرم را برای روتین شب خود نیز انتخاب کنید.

مرحله پنجم: درمان آکنه

اگر در حال حاضر دچار لکه یا آکنه هستید، باید در روتین شب خود از محصولات مرتبط با آکنه استفاده کنید جوش به خاطر تجمع چربی در پوست پدیدار می شود. بنابراین از محصولات و روتین هایی استفاده کنید که می توانند منافذ پوست در تمام صورت را تمیز نگه دارند. اگر از رتینوئید استفاده می کنید، به پوست خود اجازه دهید با این ماده جدید خود را تطبیق دهد.

مرحله ششم: مرطوب کننده

مرطوب کردن پوست به خصوص در طول شب بسیار مهم است. در طول شب و هنگامی که در خواب هستیم، پوست ما ممکن است بخشی از رطوبت خود را از دست بدهد. استفاده از مرطوب کننده ها می تواند یک سد مقاومتی ایجاد کند تا پوست بتواند در طول شب رطوبت طبیعی و مواد مغذی را به راحتی حفظ کند.

شما می توانید از همان مرطوب کننده فاقد SPF که در طول روز استفاده می کنید، شب ها نیز بهره مند شوید. همچنین می توانید از یک فرمول مخصوص برای شب ها که خاصیت های متفاوتی از جمله جلوگیری از پیری پوست را نیز به همراه دارد، استفاده کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *