مقالات

مضرات لوازم آرایشی شیمیایی-اورگانیک مولایی

مضرات استفاده از لوازم آرایشی شیمیایی را بدانید:

مضرات استفاده از لوازم ارایشی شیمیایی
در صورتی که مضرات لوازم آرایشی شیمیایی را ندانید و در انتخاب لوازم آرایشی حساسیت به خرج ندهید و به سلامت پوست خود اهمیتی ندهید، با مرور زمان پوست شما دچار پیری و شل شدن میشود و حتی ممکن است باعث بروز بیماری های پوستی متعدد هم بشود . ممکن است استفاده از هر نوع محصولات آرایشی در زمان کوتاه تاثیر مثبتی بر زیبایی ظاهری شما بگذارد، ولی در صورتی که مواد مضری در این محصولات وجود داشته باشد دیگر این زیبایی ماندگار نیست و آسیب لوازم آرایشی شیمیایی را متحمل خواهید شد.

 

مضرات-استفاده-از-لوازم-آرایشی-شیمیایی

مضرات-استفاده-از-لوازم-آرایشی-شیمیایی

معرفی مواد شیمیایی موجود در لوازم آرایشی و مضرات آن‌ها

بهتر است قبل از اینکه به سراغ خرید لوازم آرایشی ارزان قیمت بروید، کمی درباره مواد شیمیایی موجود در این محصولات اطلاعات کسب کنید. در مواقع خرید محصولات مرتبط با پوست صورت و لب، بهتر است حساسیت زیادی به خرج دهید. مهم نیست که به دنبال خرید چه محصولی هستید، شیر پاک کن یا صابون ابرو، کرم آرایشی یا رژ؟ فرقی نمی‌کند و نیاز است تا به ترکیبات درون محصولات آرایشی دقت زیادی داشته باشید.
حال باهم با چند تا از این ترکیبات خطرناک آشنا میشویم:

سرب

یکی از مضرترین ماده شیمیایی که در محصولات آرایشی به وفور یافت می‌شود، سرب است. سرب معمولا در ترکیبات محصولاتی مانند رژ لب، سایه چشم، خط چشم و همچنین در رنگ موها مورد استفاده قرار می‌گیرد. سرب می‌تواند فرد را مبتلا به سرطان، اختلالات عصبی و مشکلات ناباروری کند. با توجه به آمار می‌توان گفت که سرب در دوز بالا می‌تواند منجر به سقط جنین نیز شود.

کادمیم

یکی از مواد بسیار مضر و سمی که در تولید محصولات آرایشی از آن استفاده می‌شود، کادمیم است. این ماده اغلب در محصولاتی مانند سایه چشم، کرم پودر و کرم‌های دور چشم مورد استفاده موجود است. از جمله عوارض وجود کادمیم در محصولات آرایشی می‌توان به سرطان، مشکلات کلیوی و استخوانی اشاره کرد.

تولوئن

یکی از آسیب لوازم آرایشی شیمیایی به دلیل وجود ماده مضر تولوئن در ترکیبات است. این ماده اغلب در رنگ مو و لاک ناخن وجود دارد. عوارض مصرف این ماده آسیب به سیستم عصبی مرکزی است و می‌تواند به مرور زمان فرد را مبتلا به آلزایمر کند.

فتالات

یکی از مضرات لوازم آرایشی شیمیایی در اثر وجود ماده خطرناکی به نام فتالات است که به وفور در لاک ناخن، رایحه‌های مصنوعی و مواد براق‌کننده وجود دارد. فتالات بر روی کلیه، کبد و ریه اثرات منفی دارد و مصرف آن برای کودکان ممنوع است. توصیه می‌شود که کودکان به هیچ عنوان نزدیک این محصولات آرایشی نشوند، زیرا کودکان عادت به جویدن ناخن خود دارند و یا انگشت خود را می‌مکند و این عادت می‌تواند خطراتی که در اثر این محصولات ایجاد می‌شود را چند برابر کند. عوامل خطرناک مرتبط با فتالات عبارت‌اند از بلوغ زودرس دختران، سرطان پستان در زنان مسن و تضعیف استروژن در سیستم‌های کشت سلولی.

بنزوفنون‌ها

این ماده شیمیایی که در تولید انواع تافت مو، لاک ناخن و براق کننده‌های مو بکار می‌رود می‌تواند عوارض خطرناکی مانند شوک آنافیلاکتیک و واکنش‌های آلرژیک مثل خارش پوست را به همراه داشته باشد.

قارچ و باکتری

در بسیاری مواد آرایشی تقلبی، مقدار قابل توجهی از سم آفلاتوکسین که توسط قارچ‌ها تولید می‌گردد، یافت می‌شود. همچنین مقادیری باکتری‌ خطرناک که از عوامل اصلی مشکلات کلیوی و گاها اسهال شدید هستند هم در این لوازم تقلبی وجود دارد.
از دیگر عوارضی که در افراد به دلیل استفاده از محصولات آرایشی ایجاد می‌شود، پیری زودرس و بسته شدن منافذ پوستی است. همچنین کاهش خون رسانی و اکسیژن رسانی پوست، جذب پوستی بالای این مواد و اثراتی از قبیل، حساسیت، تورم، آکنه، خارش پوست و ایجاد لک‌های پوستی از دیگر عوارض محصولات آرایشی شیمیایی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *