مجله ملایی ارگانیک

مراقبت پوست در بارداری-نکات مراقبت پوست در بارداری را بدانید

چگونه در بارداری پوست زیبایی داشته باشیم

مراقبت پوست در بارداری ضروری است برای محافظت از پوست حساس شما در دوران بارداری، انجام یک روتین پوستی درست در صبح و شب با محصولات مناسب بسیار مهم است.

یک روتین کلی برای مراقبت از پوست در حین بارداری :

1. ابتدا پوست خود را با یک شوینده ملایم و آب ولرم بشویید. از پاک کننده های ملایم دارای گلیسیرین نیز می توانید استفاده کنید.
2. سپس از تونرهای مخصوص نوع پوست خود به ویژه حاوی آنتی اکسیدان استفاده نمایید.
3. از ضد آفتاب استفاده کنید
4. برای جلوگیری از خشکی پوست ناشی از بارداری از مرطوب کننده ها استفاده کنید این مرطوب کننده ها شامل آبرسان، کرم روز و کرم شب می شوند.
5. در ادامه برای سلامت پوست حساس دور چشم خود از کرم دور چشم ضد حساسیت استفاده نمایید.
6. برای جلوگیری از ترک های پوستی و استرچ مارک ها از روغن های طبیعی مانند روغن بادام روی ناحیه شکم، ران و ساق پا استفاده نمایید.

مراقبت پوست در بارداری

مراقبت پوست در بارداری

روزی 2 بار پوست خود را پاک‌سازی کرده و آن را مرطوب کنید. این کار از بروز آکنه، لک و چین و چروک جلوگیری کرده و ذرات باقی‌مانده در منافذ پوست را تمیز می‌کند. در نتیجه پوست شفاف و درخشان شده و شما نیز زیباتر به نظر می‌رسید. فراموش نکنید که از محصولاتی استفاده کنید که مناسب نوع پوست شما بوده و فاقد ترکیبات شیمیایی مضر باشند.

محصولات بی‌خطر برای پوست

بعضی از محصولات  مراقبت پوست در بارداری برای پوست بی‌خطر است و شما می‌توانید از آنها استفاده کنید. برخی از این محصولات در زیر آمده است:
موبرها: لوسیون‌هایی که به صورت شیمیایی موهای زاید را از بین می‌برد یا حجم مو را کاهش می‌دهد، می‌تواند در رفع موهای زاید روی پوست به زنان باردار کمک کند.

این محصولات در دوران بارداری بی‌خطر است و مادر می‌تواند با خیال راحت با موبر به نظافت شخصی پوست خود برسد. مهم‌ترین نکته‌ای که در مصرف موبرها باید به آن دقت شود، احتمال حساسیت پوست به آن است. به همین منظور بهتر است قبل از استفادۀ کامل از آن، محصول را روی بخشی از پوست مثل پاها آزمایش و ۲۴ ساعت صبر کنید. اگر حساسیت یا مشکلی وجود نداشت، می‌توانید از آن روی سایر بخش‌های بدن نیز استفاده کنید.

تا زمانی که از موبرهای شیمیایی مطابق دستور استفاده می‌کنید، مشکلی پیش نخواهد آمد. اگر سابقۀ واکنش حساسیت به محصولات موبر داشته‌اید، از استفادۀ این محصولات طی بارداری پرهیز کنید.

ضدآفتاب‌ها

استفاده از کرم های ضد آفتاب متداول در زمان بارداری بی‌ضرر است. کرم‌های ضدآفتاب حاوی دی‌اکسید تیتانیوم یا زینک اکسید از جمله ضدآفتاب‌هایی است که با وجود قدرتمند بودن به پوست نفوذ نمی‌کند. یکی از بهترین راه‌های مراقبت پوست در بارداری، پرهیز از آفتاب‌سوختگی است. برای مراقبت از پوست خود در مقابل نور آفتاب علاوه بر ضدآفتاب‌ها، بهتر است در طول روز و بین ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر از تابش مستقیم نور آفتاب دور باشید. استفاده از کلاه، عینک آفتابی و همچنین تجدید کرم ضدآفتاب هر دو ساعت یک بار می‌تواند در جلوگیری از آفتاب‌سوختگی کمک زیادی کند.

جلوی ترک‌های پوستی را بگیرید

یکی از اتفاقات رایجی که در زمان بارداری رخ میدهد ایجاد ترک های پوستی ست که بسیار ناخوشایند هستند این خطوط معمولاً بعد از ماه سوم بر روی پوست ظاهر شده و حدود 50 تا 90 درصد از پوست خانم‌‌های باردار را درگیر می‌کنند. به دلیل تغییرات هورمونی و همچنین افزایش سایز، پوست متحمل فشار و کشش شده و ترک می‌خورد. این ترک‌ها ابتدا به رنگ صورتی و بنفش ظاهر می‌شوند اما پس از زایمان به تدریج کم‌ رنگ‌تر شده و به رنگ سفید و یا خاکستری متمایل می‌شوند.

متأسفانه نمی‌توان به طور کامل جلوی بروز این ترک‌ها را گرفت و آن‌ها را از بین برد، اما با مراقبت و توجه می‌توان از شدت آن‌ها کاست و تا حدودی از گسترش آن‌ها جلوگیری کرد. هر روز با استفاده از روغن‌های طبیعی مانند روغن زیتون، روغن بادام و شی‌باتر، شکم، سینه‌ها، ران‌ها و باسن خود را ماساژ دهید. همچنین می‌توانید با تأیید متخصص پوست خود از کرم‌ها ولوسیون‌های مخصوص ترک‌‌های پوستی استفاده کنید.

ورزش کنید

نباید ورزش و فعالیت بدنی را دراین دوران فراموش کنید. تمرینات مختلفی وجود دارند که برای خانم‌های باردار توصیه می‌شوند. می‌توانید به کلاس‌های یوگا حاملگی یا کلاس‌های لاماز (Lamaze) که مخصوص این دوره هستند بروید.
همچنین تمرینات ورزشی ملایم مانند پیاده‌روی و ایروبیک آهسته باعث افزایش چرخش خون و دفع سموم بدن از طریق تعریق می‌شوند. بنابراین پوست با دریافت مواد مغذی سالم، زیباتر به نظر می‌رسد. برای این منظور می‌توانید با پزشک خود مشورت کنید و در زمینه تمریناتی که مناسب شما هستند راهنمایی بگیرید.

آب بنوشید

یکی از قوانین زیبایی این است که آب فروان بنوشید و بدنتان را هیدراته نگه دارید. آب نه تنها باعث بهبود چرخش خون و دفع سموم بدن می‌شود، بلکه موجب حفظ آب دور جنین، در بدن نیز می‌گردد. اگر تا به امروز از آن غافل بودید، فوراً نوشیدن آب را از سر بگیرید چون هم برای سلامتی شما و هم فرزندتان لازم است که حداقل 2 لیتر در روز آب بنوشید.

کم آرایش کنید

پوستتان در این دوران تحت تأثیر تغییرات هورمونی حساس‌تر می‌شود پس با آرایش‌های سنگین به خصوص محصولاتی که حاوی ترکیبات مصنوعی و شیمیایی هستند پوست خود را اذیت نکنید. همچنین از محصولاتی استفاده کنید که بر پایه آب هستند و شستشوی راحتی دارند.
هرگز از محصولات سنگین که باعث بسته شدن منافذ پوست و ایجاد جوش می‌شوند استفاده نکنید. فراموش نکنید که محصولات آرایشی که خریداری می‌کنید نباید حاوی ترکیبات شیمیایی مضر باشند زیرا می‌توانند تأثیرات منفی بر جنین داشته باشند، پس ترجیحاً به منظور مراقبت پوست در بارداری ازمحصولات آرایشی ارگانیک و طبیعی استفاده کنید.

مراقب وزن خود باشید

نیاز است که در این دوران مراقب وزن خود باشید. برخی معتقدند که مادران باید از این فرصت استفاده کنند و هر چیزی که دلشان می‌خواهند بخورند و نگران چاقی و اضافه وزن نباشند. البته اضافه وزن در این دوران طبیعی است اما نباید نسبت به آن بی‌اهمیت باشید و از راه‌های اشتباه موجب اضافه وزن خود شوید.

وزن حاصل از خوردن غذاهای ناسالم نه تنها هیچ کمکی به شما نمی‌کند بلکه سلامت جنین را نیز به خطر می‌اندازد. علاوه بر این هرچه بیشتر چاق شوید پوستتان نیز بیشتر دچار کشیدگی شده و ترک‌های بیشتری بر روی پوستتان ظاهر می‌شوند. لازمه این دوره یک رژیم غذایی سالم و کامل است که در کنار تغذیه شما و فرزندتان باعث افزایش وزن بیش از حد شما نشود. پزشکتان می‌تواند در این زمینه شما را راهنمایی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *